Vaikuttajamarkkinointi – Markkinoinnin kuumin kesähitti 2018

Helsinki (kesäkuu 19, 2018)

Viimeisen parin vuoden aikana vaikuttajamarkkinoinnin merkitys on kasvanut runsaasti ja siitä on tullut entistä ammattimaisempaa. Vaikuttajamarkkinointiin törmääkin nykyään erittäin usein; blogeista voi löytää alennuskoodin eri tuotteisiin, tubettaja arvioi uusia puhelimia, tai uuden vaatemerkin julkistamistilaistuuteen on kutsuttu julkisuuden henkilöitä, ketkä julkaisevat Instagramiin kuvia tapahtumasta. Vaikuttajamarkkinointi on myös laajentunut B2B-puolelle alkuvuodesta perustetun Bonfire Agencyn myötä.

Voidaankin sanoa, että vuonna 2017 vaikuttajamarkkinointi löi itsensä läpi myös Suomessa ja monet yritykset alkoivat etsimään vaikuttajia auttamaan heidän tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa. “Ei ole mitään syytä odottaa, että vaikuttajamarkkinointi olisi lähdössä pois, päinvastoin esimerkiksi microvaikuttajien rooli on kasvussa.” kertoo Meltwaterin sosiaalisen median yksikönjohtaja Senni Niemi. Vaikuttajamarkkinointi jatkaakin osana monen kasvuhakuisen yrityksen markkinointistrategiaa.

Koska aihe on hyvin ajankohtainen ja kiinnostava, teimme lyhyen analyysin uutisista ja sosiaalisesta mediasta hyödyntäen Meltwaterin Media Intelligence – palvelua. Selvitimme, miten vaikuttajamarkkinointi on näkynyt Suomen mediassa ja sosiaalisessa mediassa viimeisen vuoden aikana.

Sosiaalisessa mediassa mainintoja vaikuttajamarkkinoinnista heinäkuun 2017 ja kesäkuun 18.päivä 2018 välillä oli yhteensä 3 400. Digitaalisessa toimituksellisessa mediassa artikkeleita, joissa vaikuttajamarkkinointi mainittiin, esiintyi yhteensä 153.

Sosiaalisen median keskusteluihin ovat pääasiassa osallistuneet yritykset, jotka ovat erikoistuneet vaikuttajamarkkinointiin ja haluavat tuoda palveluitaan markkinan tietoisuuteen. Myös monet alan yrityksissä työskentelevät keskustelevat aktiivisesti omalla nimellään. Kuusi vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayrityksistä, jotka ovat eniten olleet esillä sosiaalisessa mediassa ovat Ping Helsinki, Monochrome, Markkinointitoimisto Hypement, Kohtaamistoimisto Innastus, Ahjo Communications sekä Bonfire Agency.

Myös suomalaisessa toimituksellisessa digitaalisessa mediassa vaikuttajamarkkinointi on alkanut esiintymään yhä tiheämmin. Toukokuussa 2018 julkaistiin yhteensä 40 kirjoitusta aiheen ympäriltä. Ehdottomasti eniten aiheesta kirjoittanut media on ollut Markkinointi ja Mainonta, joka tavoittaa hyvin alalla työskenteleviä ihmisiä.

“On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten vaikuttajamarkkinoinnin esilläolo toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa on vaikuttanut ihmisten kiinnostukseen aihetta kohtaan. Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään entistä erilaisempien tuotteiden ja palveluiden markkinointiin, mutta myös järjestöt ja julkishallinto alkaa heräämään vaikuttajien tuomiin mahdollisuuksiin. Vaikuttajayhteistöitä tehdään entistä luovemmilla tavoilla, mutta toisaalta yhä ammattimaisemmin.” toteaa Niemi.

Meltwaterin tekemä analyysi löytyy täältä.

Analyysiä tehdessä käytimme Meltwaterin verkkomediaseurantapalvelua. Lähdekantana toimi suomalainen, yli 3 600 lähteen, toimitettu digitaalinen media ja avainsanana “vaikuttajamarkkinointi” sekä “influencer marketing” kaikkine taivutusmuotoineen. Sosiaalisesta mediasta haimme 300 miljoonan lähteen joukosta termiä “vaikuttajamarkkinointi” taivutusmuotoineen. Sosiaalisen median data käsittää julkisen datan Instagramista, Twitteristä, Facebookista, Youtubesta, keskustelupalstoilta, sekä blogialustoilta. Analyysin ajanjaksona toimi 1.7.2017-18.6.2018. Google-hakujen analysointi on tehty Google Trends -työkalun avulla, haussa käytettiin “Influencer Marketing” -aihealuetta.

Meltwater

Meltwater auttaa yrityksiä tekemään parempia, dataan perustuvia päätöksiä hyödyntämällä ulkoista tietoa. Yli 26 000 yritystä käyttää Meltwaterin media intelligence -palvelua pysyäkseen ajan tasalla miljardeista internetin keskusteluista, kerätäkseen relevantit tiedot ja käyttääkseen tietoa strategisesti brändin hallinnassa ja pysyäkseen kilpailijoidensa edellä. Globaalisti yrityksellä on 55 toimistoa kuudella mantereella ja pääkonttori sijaitsee San Franciscossa. Meltwater on kasvanut Suomessa kymmenessä vuodessa neljän henkilön start-upista 65 työntekijän organisaatioksi. Meltwaterin liikevaihto Suomessa on noin yhdeksän miljoonaa euroa. Meltwater on sitoutunut edistämään data science ekosysteemiä sekä Afrikassa järjestettävän yrittäjyysohjelma MESTin, että maailmanlaajuisen data science yhteisön Shack15 kautta. Lisätietoja saat osoitteesta Meltwater.com.

Lisätiedot:

Lotta Siutla, Business Development Director, Meltwater Suomi