SAN FRANCISCO (14. elokuuta, 2018)

Pärjätäkseen kilpailussa yritykset pyrkivät kohti datalähtöisyyttä ja investoivat entistä enemmän business intelligence -ohjelmistoihin. Näiden työkalujen tuottamat johtopäätökset perustuvat kuitenkin yhä suurimmaksi osaksi yrityksen sisäiseen dataan sen sijaan, että hyödynnettäisiin verkosta löytyviä reaaliaikaisia markkinasignaaleja, kuten kuluttajien mielipiteitä tai julkisia asiakirjoja.

Yrityksen ulkopuolelta tuleva tieto voi avata keskeisiä indikaattoreita toimialalta tai kertoa kiinnostavia huomioita kilpailijoista, mutta globaalin datan määrän ja monipuolisuuden hyödyntäminen on aikaa vievä tehtävä. Tekoälyn edistyminen on helpottanut tietojen keräämistä ja analysointia, mutta suurin osa olemassaolevista kaupallisista tekoälytyökaluista ovat “one size fits all” -ratkaisuja, joiden ominaisuudet ovat rajallisia.
Sen takia Meltwater, media intelligencen edelläkävijä, avaa uuden tekoälyalustan, Fairhair.ai:n, joka antaa ohjelmistokehittäjille ja data scientisteille mahdollisuuden:

• Yhdistää ja järjestää sisäinen ja ulkoinen tieto knowledge graphin avulla
  • Hyödyntää valmiiksi opetettuja ja koulutettuja, konfiguroitavia tekoälymalleja
  • Luoda reaaliaikaisia ennusteita datalähtöiseen päätöksentekoon

Alun perin Meltwaterin media intelligencen ja sosiaalisen median analysoinnin tuotteita varten kehitetty Fairhair.ai helpottaa yritysten mahdollisuuksia saada reaaliaikaista tietoa markkinatutkimuksista riskienhallintaan.

“Huomasimme nopeasti AI-alustamme tarjoamat mahdollisuudet antaa reaaliaikaisesta verkkodatasta saatavia kilpailuetua antavia johtopäätöksiä. Fairhair.ai yltää business intelligencea pidemmälle – täyttäen menneiden trendien ja reaaliaikaisten markkinoiden indikaattoreiden välisen kuilun ja ennakoi mitä tuleman pitää. Tätä käytäntöä kutsumme nimellä Outside Insight”, sanoo Meltwaterin perustaja ja toimitusjohtaja Jorn Lyseggen. Vaikka verkkodata on tärkeimpiä lähteitä tulevaisuuden päätösten tekemiselle, se on myös suurin heikko kohta yritysten päätöksenteossa. “Historiallisesti verkkodataa on ollut hankala seurata ja analysoida järjestelmällisesti ja täsmällisesti sen mittakaavan, lukuisten tietotyyppien ja useiden kielien vuoksi. Fairhair.ai vastaa moniin näistä haasteista ja auttaa yrityksiä analysoimaan vaikeaselkoista verkkoa, jotta nämä ymmärtäisivät paremmin omaa kilpailuympäristöään.”

Fairhair.ai tarjoaa ohjelmoijille työkalut hyödyntää alustan valmiiksi koulutettuja tekoälymalleja sekä mahdollisuuden harjoittaa omia mallejaan luodakseen pitkälle kehittyneitä analyysejä. Fairhair.ai:llä voidaan selvittää riippuvuussuhteita esimerkiksi yrityskauppojen ja tuotejulkistusten välillä.

Fairhair.ai mahdollistaa myös tämän knowledge graphin helpon integroinnin organisaation sisäisten tietojen ja nykyisten mallien kanssa. Yritykset voivat esimerkiksi integroida Fairhair.ai:n osaksi yrityksen riskienhallintaa – kuten monimutkaisten toimitusketjujen opastusta. Alustan tehokas knowledge graph voi jäljittää tapahtumia globaalien toimitusketjujen kautta, yhdistäen toimittajat, tuotteet ja niiden riippuvuudet. “Nykyiset tekoälyalustat vaativat usein paljon asiantuntemusta ja kokeiluja ollakseen tehokkaita. Fairhair.ai tarjoaa nopean tien tekoälystä hyötymiseen ja edistyneiden näkemysten saamiseen avaamalla pääsyn käsiksi knowledge graphiin järjestettyihin tietoihin ja malleihin”, sanoo Aditya Jami, Meltwaterin CTO ja Head of AI.

Fairhair.ai:n taustalla on Meltwaterin vuosikymmenien kokemus verkosta löytyvän tiedon keräämisestä ja analysoinnista. Alustassa näkyy kokeneiden sisäisen tiedon insinöörien ja tiedemiesten vuosien tutkimus ja kehitystyö. Fairhair.ai on yhteistyössä huippuyliopistojen kuten Oxfordin ja Carnegie Mellonin kanssa.

Fairhair.ai tekee tiiviisti yhteistyötä suuryritysten ja akateemisten kumppaneiden kanssa, ennen kuin palvelut tulevat tarjolle laajemmalle ohjelmistokehittäjä- ja tiedeyhteisölle myöhemmin tänä vuonna. Tahot, jotka ovat kiinnostuneet kokeilemaan Fairhair.ai:ta ennen sen virallista julkistamista, voivat hakea mukaan täältä.

Lue lisää Fairhair.ai:sta osoitteessa http://www.fairhair.ai.

Meltwater

Meltwater auttaa yrityksiä tekemään parempia, dataan perustuvia päätöksiä hyödyntämällä ulkoista tietoa. Yli 26 000 yritystä käyttää Meltwaterin media intelligence -palvelua pysyäkseen ajan tasalla miljardeista internetin keskusteluista, kerätäkseen relevantit tiedot ja käyttääkseen tietoa strategisesti brändin hallinnassa ja pysyäkseen kilpailijoidensa edellä. Globaalisti yrityksellä on 55 toimistoa kuudella mantereella ja pääkonttori sijaitsee San Franciscossa. Meltwater on kasvanut Suomessa kymmenessä vuodessa neljän henkilön start-upista 65 työntekijän organisaatioksi. Meltwaterin liikevaihto Suomessa on noin yhdeksän miljoonaa euroa. Meltwater on sitoutunut edistämään data science ekosysteemiä sekä Afrikassa järjestettävän yrittäjyysohjelma MESTin, että maailmanlaajuisen data science yhteisön Shack15 kautta. Lisätietoja saat osoitteesta Meltwater.com.

Lisätiedot:

Juha Westerlund Country Director, Meltwater Suomi