San Francisco. 11 Maj, 2015.

Meltwater tillkännagav idag att Martin Hernandez blir företagets nya finanschef (CFO).

Hernandez har över 20 års erfarenhet inom finans och redovisning. Han kommer närmast från Kineto Wireless inc, där han hade rollen som CFO med ett ansvar inom framförallt finans och redovisning. Tidigare har även Hernandez haft rollen som tillförordnad CEO och ledde då det strategiska utvecklandet av verksamheten. Hans handlingskraftiga ledarskap var en betydande del när företaget tog sig igenom en period präglat av en osäker marknad och interna förändringar.

Innan Hernandez tid på Kineto hade han tjänsten som VD och COO på Rainmaker Systems Inc., ett företag som tillhandahåller moln-baserade lösningar för programvarutjänster inom e-commerce, sälj och marknadsföring.

“Martin är exakt den vi har letat efter. Vi välkommnar honom till Meltwaters exekutiva team med hans tankfulla ledarskap och långvariga erfarenhet som CFO. Martins bakgrund inom både finans och processer passar perfekt in i Meltwaters långsiktiga arbete” sa Meltwaters grundare och CEO, Jorn Lyseggen.

Martin Hernandez har en global erfarenhet av att leda geografiskt spridda arbetsteam i både privata och offentliga företag. Martin har även signifikanta erfarenheter när det gäller att leda och hantera offentliga och privata finansieringar, exempelvis IPOs, PIPEs och förärvningar och sammanslagningar av företag.

Hernandez har också en bred erfarenhet av företagsamhet och strategiskt riskarbete, bolagsstyrning, strategisk ledning, succession planning, revisionskommittéer, kompensationer och krishantering.

“Jag är entusiastisk inför att bli en del av Meltwater, ett företag som ständigt har investerat I informationsteknik och tagit avgörande steg som har skakat om industrin. Jag ser fram emot att arbeta med förvaltning och att arbeta för Meltwaters aktieägare. Meltwater har en stark framtidsplan och jag ser fram emot att vara en del av Meltwaters utveckling.”.

Martin Hernandez har en MBA och BS i marknadsföring från San Joses Universitet.

Meltwater hjälper företag att fatta bättre, mer informerad beslut som baseras på insikter från utsidan. Mer än 23,000 företag använder Meltwaters plattform för att hålla sig uppdaterade på miljontals konversationer online, hämta hem relevanta insikter och använda dem för att på ett strategiskt sätt forma sitt varumärke och ligga i framkant jämfört med sina konkurrenter. Med 50 kontor på sex kontinenter tillhandahåller Meltwater personlig, global service som baseras på lokal expertis. Meltwater driver även ”Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST), en ideell organisation som verkar för att uppfostra framtida generationer av entreprenörer. För mer information, följ Meltwater på Twitter, Facebook, Linkedin, YouTube eller besök www.meltwater.com.