PRESSMEDDELANDE: San Fransisco, Kalifornien den 15 augusti 2017

Cosmify är Meltwaters femte uppköp inom maskininlärning. Uppköpet innebär att Cosmifys anställda som är experter på dataanalys kommer att gå samman med Meltwaters team med liknande expertis.

Meltwater meddelade under gårdagen sitt uppköp av bolaget Cosmify. Cosmify plattform erbjuder en dataanalys som använder avancerad maskininlärning för att förstå data online. Denna teknologi kommer hjälpa Meltwater i sin vision att hjälpa kunder att förstå sin omvärld, en vision kallad “Outside Insight”.

Detta är det femte uppköpet inom maskininlärning på färre än nio månader. Meltwater utvecklar sin mjukvara för att bli ännu bättre, snabbare, mer intelligent och innovativ.

“Världens bästa företag tar sina beslut genom att tänka framåt. Idag är extern data som finns online en utav de viktigaste källorna för att förstå vad som kommer hända i framtiden” berättar Jörn Lyseggen som är CEO och grundare på Meltwater. “Cosmifys avancerade teknologi kommer hjälpa Meltwaters kunder att fatta informerade beslut och lägga rätt strategier” fortsätter Jörn Lyseggen.

Cosmifys grundare Eugene Ciurana och styrelsordförande Bart Swanson lanserade sitt första bolag inom maskininlärning tillsammans med en 16 år gammal Oxford-student vid namn Nick D’Aloisio. De sålde bolaget till Yahoo för 30 miljoner dollar 2013. År 2014 lanserade de Cosmify tillsammans med Dr. Ana Nelson, Connor Goodwolf och Sriram Krishnan. Efter att ha sålt två bolag framgångsrikt kommer de nu att vara en del av Meltwaters avdelning för artificiell intelligens.

“95 % av all data online är ostrukturerad men om man kan förstå den kommer det att generera ett enormt värde” berättar Eugene Ciurana, CEO och grundare av Cosmify. “Cosmifys maskininlärning förstår till exempel innehållet i PDF:er, mediafiler, kalkylblad, molntjänster, kalendrar och mycket annat” fortsätter Eugene Ciurana.

Meltwater hjälper företag att ta bättre, mer informerade beslut. Meltwater är marknadsledande inom Media intelligence och erbjuder lösningar för att bevaka traditionella medier, sociala medier, skicka ut pressmeddelanden, hantera sociala medier mm. Idag använder fler än 25,000 företag världen över Meltwaters plattform för att vara uppdaterade på olika konversationer online. Meltwaters kunder får insikter som de kan använda i sin strategiska planering och ligga steget före sina konkurrenter.

Med fler än 1300 anställda på drygt 50 kontor globalt kan Meltwater erbjuda en produkt av världsklass. Samtidigt kan Meltwater ge konsultation grundad på lokal expertis.

Meltwater driver även en skola i Ghana, Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST). Detta är en ideell organisation som arbetar för att utbilda och utveckla afrikanska studenter till att bli framgångsrika entreprenörer inom IT.

Håll dig uppdaterad på vad som händer, följ Meltwater på, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube eller gå in på vår hemsida https://www.meltwater.com/se/.

Om Cosmify

Cosmify är grundat av Eugene Ciurana, Ana Nelson, Connor Goodwolf samt Sriram Krishnan. Cosmify har en världsledande plattform för maskininlärning.

Sophie Hedestad
Marknadschef, Sverige