PRESSMEDDELANDE: San Fransisco, Kalifornien 29 augusti 2017

Algo är Meltwaters sjätte uppköp inom artificiell intelligens (AI). Uppköpet innebär att Meltwater kommer ta del av Algos maskininlärningsteknik samt branschledande datorvetenskap.

Meltwater meddelade idag uppköpet av Algo, ett verktyg för dataanalyser med en avancerad teknik för maskininlärning. Algo har en patententerad informationsmotor som analyserar trender. Uppköpet stärker Meltwaters utbud inom medieanalys. Förvärvet av Algo medför också att Meltwater anställer ett nytt team av experter inom Natural Language Processing från Algo.

Matt Michelsen, Aaron Rama och Evon Onusic grundade Algo i början av 2015. Algo använder maskininlärning och Natural Language Processing för att strukturera data online. Deras algoritm analyserar en stor mängd data online varje dag.

Jörn Lyseggen, CEO för Meltwater berättar i ett uttalande: ”Idag finns en enorm mängd data online. Meltwaters mål är att ge kunder tillgång till smart och rätt teknologi som kan sortera och förstå de kritiska insikterna från miljarder datapunkter.”

”Det är en stor volym extern data som företag idag förbiser gällande realtidsinformation. Om hur konkurrenter anställer, investerar, hanterar sin budget och hur deras produkter fungerar på marknaden. De som tar hänsyn till denna information skapar därför ett starkt försprång i jämförelse med sina konkurrenter,” fortsätter Jörn Lyseggen.

Algos grundare Matt Michelsen fortsätter: ”Vi är exalterade över att kombinera Algos infrastruktur med Meltwaters nuvarande teknologi för att bli världsledande inom Media Intelligence.”

”Vår plattform samlar in och analyserar data från miljontals källor på över 80 språk i realtid. Att addera Algos motor på toppen av våra befintliga strömmar hjälper oss att identifiera avvikelser och förutsäga trender”, fortsätter Aditya Jami, utvecklingschef på Meltwater.

Uppköpet av Algo blir därför till viktigt AI-förvärv för Meltwater som stärker företagets åtagande att utveckla branschledande datavetenskap och maskininlärningsteknik.

Meltwater hjälper företag att ta bättre, mer informerade beslut. Meltwater är marknadsledande inom Media intelligence och erbjuder lösningar för att bevaka traditionella medier, sociala medier, skicka ut pressmeddelanden, hantera sociala medier mm. Idag använder fler än 25,000 företag världen över Meltwaters plattform för att vara uppdaterade på olika konversationer online. Meltwaters kunder får insikter som de kan använda i sin strategiska planering och ligga steget före sina konkurrenter.

Med fler än 1300 anställda på drygt 50 kontor globalt kan Meltwater erbjuda en produkt av världsklass. Samtidigt kan Meltwater ge konsultation grundad på lokal expertis.

Meltwater driver även en skola i Ghana, Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST). Detta är en ideell organisation som arbetar för att utbilda och utveckla afrikanska studenter till att bli framgångsrika entreprenörer inom IT.

Håll dig uppdaterad på vad som händer, följ Meltwater på, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube eller gå in på vår hemsida https://www.meltwater.com/se/

Om Algo

Algo grundades år 2015 av Matt Michelsen, Aaron Rama samt Evon Onusic. Algo är ett verktyg som hjälper programutvecklare att eliminera den manuella processen med datainsamling. Metoden analyserar marknadsreaktioner samt upptäckter nya möjligheter genom att ge den fullständiga kunskapen.

Sophie Hedestad
Marknadschef, Sverige