PRESSMEDDELANDE: San Francisco, Kalifornien 24 april 2018

Meltwater meddelar uppköpet av Sysomos. Sysomos är ett softwarebolag som hjälper sina kunder analysera sociala medier och engagera sina målgrupper på olika kanaler online. Uppköpet utökar Meltwaters kapacitet att bevaka nyheter och analysera den enorma mängden data online.

Meltwater har återigen investerat i sin vision ”Outside Insight”, att ge företag insikter från extern data online. De senaste uppköpet av Sysomos gör det möjligt för företag att analysera sociala medier, nyheter och användargenererat innehåll på en och samma plattform.

”Många företag som analyserar sociala medier tittar på de olika kanalerna separat, vilket begränsar insikterna som företag och varumärken kan få”, säger Jörn Lyseggen CEO och grundare av Meltwater. ”Uppköpet av Sysomos gör att vi kan föra samman sociala medier och nyheter under ett och samma företag och ge data från sociala medier kontext, samtidigt som vi lägger till socialt engagemang till vår befintliga lösning” fortsätter Jörn.

Med hjälp av Sysomos kommer Meltwater kunna erbjuda en plattform med nyhetsbevakning och socialt engagemang, vilket underlättar för personer som arbetar med kommunikation och med Influencer Marketing.

”Genom att bli en del av Meltwaters team får våra kunder ta del av ett av världens största SaaS-företag”, säger Peter Heffring, tidigare CEO på Sysomos och som kommer driva Meltwaters Social Analytics avdelning. ”För att förbättra sök- och analysupplevelsen i Sysomos-plattformen kommer vi att utnyttja AI och informationen från Meltwater. Detta ger våra kunder de sammanhang som behövs för att kunna få mer meningsfulla insikter om förtjänade och ägda medier” fortsätter Peter.

Följt av Meltwaters uppköp av DataSift förra månaden, förstärker uppköpet av Sysomos Meltwaters position som marknadsledande när det kommer till analys av sociala medier och Media Intelligence. ”Det räcker inte att endast förse kunder med rådata och grundliga analyser – företag behöver relevanta insikter. Genom Sysomos analys av sociala medier och Meltwaters AI, kan vi kombinera data från sociala medier och nyheter och förse våra kunder med avgörande insikter”, säger Niklas de Besche, Executive Director på Meltwater. ”Samtidigt som Sysomos kommer kunna erbjuda sina kunder en större integration mellan socialt engagemang och mediebevakning”, fortsätter Niklas.

Uppköpet av Sysomos är det sjunde Meltwater gör under de senaste 18 månaderna.

Meltwater hjälper företag att fatta bättre, mer informerade beslut. Meltwater är marknadsledande inom Media intelligence och erbjuder lösningar för att bevaka traditionella medier, sociala medier, skicka ut pressmeddelanden, hantera sociala medier mm. Idag använder fler än 26,000 företag världen över Meltwaters plattform för att vara uppdaterade på olika konversationer online. Vi hjälper företag att lägga rätt strategier och fatta informerade beslut med hjälp av insikter från utsidan, vi kallar det ”Outside Insight”.

Med fler än 1300 anställda på drygt 50 kontor globalt kan Meltwater erbjuda en produkt av världsklass. Samtidigt kan Meltwater ge konsultation grundad på lokal expertis.

Meltwater driver även en skola i Ghana, Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST). Detta är en ideell organisation som arbetar för att utbilda och utveckla afrikanska studenter till att bli framgångsrika entreprenörer inom IT.

Om Sysomos

Sysomos är världsledande inom marknadsföring och analys av sociala medier. De hjälper varumärken och byråer att översätta data till insikter. Sysomos plattform gör det enkelt för person som arbetar inom marknadsföring att lyssna, publicera, engagera och analysera förtjänad, ägd och betald media. Sysomos har mer än 1200 kunder, inklusive 80% av världens ledande varumärken och globala byråer.
Mer information finns på Sysomos.com

Sophie Hedestad
Marknadschef, Sverige
sophie.hedestad@meltwater.com