PRESSMEDDELANDE: San Francisco, Kalifornien 20 mars 2018

Meltwater meddelar uppköpet av DataSift. DataSift erbjuder en plattform som analyserar upp emot 2 miljarder interaktioner online per dag. Meltwater kommer förse sina kunder med djupgående insikter kring beteenden online. Uppköpet är det sjätte som Meltwater gör under det senaste året och stärker företagets framväxt som ledande leverantör inom Artificiell Intelligens och maskininlärning.

Meltwater är det sjunde bolaget i världen som investerat mest pengar på att köpa upp bolag inom AI och maskininlärning. Meltwater har återigen investerat i sin vision: ”Outside Insight” och kommer kunna erbjuda sina kunder en ännu bättre lösning för att förstå den enorma mängden datan online.

”DataSifts analytiska plattform är ett utmärkt komplement till det vi redan har, och relevant i en tid där integriteten online är viktig, inte minst med den nya dataskyddsförordningen, GDPR. DataSifts teknologi är avgörande för att vi ska kunna leverera nästa generations insikter.” säger Aditya Jami, Senior Director of Engineering och Head of AI på Meltwater.

”Genom att kombinera våra framsteg inom maskininlärning och den stora mängd information som finns tillgänglig på internet, kan man förstå och spåra Porters femkraftsmodell i realtid för att se strategiska möjligheter och hot mot sitt företag. Företagsledare som tar tillvara på denna typ av information kommer ha ett försprång över dem som inte gör det,” säger Jörn Lyseggen, CEO och grundare av Meltwater.

”DataSift har byggt en skalbar plattform som gör det möjligt att ta fram insikter från flöden i sociala medier, samtidigt som personuppgifterna skyddas. DataSifts och Meltwaters plattformar kommer enkelt kunna integreras. Detta genom att antingen bygga nya applikationer eller komplettera befintliga” fortsätter Jörn. Uppköpet av DataSift gör det möjligt att skapa avancerade analyser baserade på data från AI. Därmed får företagen en stark ledande position på en växande och konkurrenskraftig marknad inom Media Intelligence.

”Vi delar samma vision och passion för att öka tillgången till data och algoritmer som behövs för att få strategiska insikter från datan som finns utanför din verksamhet.” säger DataSifts VD Tim Barker. ”I en tid när andra tekniska företag försöker skydda sin data, är vi glada över att få arbeta med ett etablerat företag på marknaden och skapa en öppen plattform med datadrivna insikter.”

DataSift grundades 2010 och har mer än 15 samarbetspartners. Några av dessa är WordPress, Facebook och LinkedIn. De har byggt ett ekosystem som låter utvecklare hitta insikter och inkludera dessa i deras mjukvaror. Deras teknologi omvandlar mänsklig data till viktiga insikter samtidigt som användarnas integritet skyddas.

DataSifts kunder kommer att få tillgång till Meltwaters plattform. Meltwater erbjuder DataSift en erfaren partner med lokal kompetens på mer än 55 marknader på sex kontinenter.

”Meltwaters plattform har analyserat data från webben i mer än ett decenium, och vi har investerat i att utveckla AI-metoder för att systematiskt koordinera insikterna från alla den data som finns där ute,” säger Aditya Jami, Senior Director of Engineering och Head of AI på Meltwater.

Meltwater hjälper företag att ta bättre, mer informerade beslut. Meltwater är marknadsledande inom Media intelligence och erbjuder lösningar för att bevaka traditionella medier, sociala medier, skicka ut pressmeddelanden, hantera sociala medier mm. Idag använder fler än 26,000 företag världen över Meltwaters plattform för att vara uppdaterade på olika konversationer online. Vi hjälper företag att lägga rätt strategier och fatta informerade beslut med hjälp av insikter från utsidan, vi kallar det ”Outside Insight”.

Med fler än 1300 anställda på drygt 50 kontor globalt kan Meltwater erbjuda en produkt av världsklass. Samtidigt kan Meltwater ge konsultation grundad på lokal expertis.

Meltwater driver även en skola i Ghana, Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST). Detta är en ideell organisation som arbetar för att utbilda och utveckla afrikanska studenter till att bli framgångsrika entreprenörer inom IT.

Om DataSift

DataSift grundades 2010 och är ledande inom Human Data Intelligence, som ger applikationsutvecklare möjlighet att maximera värdet av mänsklig data i realtid. DataSifts plattform drar ut viktiga insikter utan att kompromissa användarnas förtroende. DatasSift har många utvecklare som levererar lösningar för applikationsbygge och varumärken. Mer information finns på Datasift.com

Sophie Hedestad
Marknadschef, Sverige