PRESSMEDDELANDE 2015-03-29

Marknadschef, Sverige
sophie.hedestad@meltwater.com
+46 (0) 732 012 498

Meltwater, världsledande inom Media Intelligence, meddelade idag förvärvet av Encore Alert. SaaS-plattformen Encore Alert använder artificiell intelligens för att filtrera information online dygnet runt. På detta sätt får personer som arbetar med kommunikation och marknadsföring affärskritiska insikter och kan på så sätt förbättra sina marknadsföringsinsatser.

”Idag finns det ett enormt flöde av information i sociala medier och det är svårt att identifiera vad som är affärskritiskt” berättar Jörn Lyseggen som är grundare och CEO på Meltwater. ”Genom att Encore Alerts lösning integreras i Meltwater, kommer vi ha en överlägsen position för att filtrera bort skräp och istället leverera kritiska och värdefulla insikter om nya trender, kriser, viktiga händelser och viktiga personer” fortsätter Jörn.

”Genom att använda realtids data för smarta notiser och varningar hjälper denna marknadsförare att agera på rätt information vid rätt tidpunkt. Det är det perfekta komplementet till smarta Media Intelligence-lösningar som vi erbjuder våra kunder idag”, konstaterade Jörn Lyseggen.

I nuläget används Encore Alert av många företag för att omvandla de över 19 miljoner sociala publiceringar som genereras varje månad för att förstå vad som ökar antalet följare, engagemang, driver trafik och skyddar varumärkets rykte.

”Vi är mycket glada över att bli en del av Meltwater familjen”, säger James LI, VD på Encore Alert. ”Eftersom volymen av samtal om varumärken online fortsätter att öka i en överväldigande hastighet, är behovet av smarta varningar som visar marknadsförings- och PR-ansvariga vad de ska fokusera på, starkare än någonsin. Teamet på Meltwater delar denna syn, och vi är glada över att arbeta med dem för att kunna erbjuda denna lösning till deras tusentals kunder världen över”.

”Vad som är riktigt spännande är hur Encores verktyg informerar marknadsförare om de viktigaste trenderna i sociala medier, rekommendera åtgärder som tar besväret av att hantera en alltmer komplex sociala landskapet ”, berättar Jörn Lyseggen. ”Tillsammans med Encore Alert kan Meltwater nu erbjuda en fantastisk lösning som tar våra kunders omvärldsbevakning till nästa nivå.”

Meltwater (www.meltwater.se) är världsledande inom Media Intelligence och tillhandahåller en software för att bevaka och analysera redaktionella- och sociala medier samt offentliga protokoll. Vi hjälper företag att lägga rätt strategier och fatta informerade affärsbeslut med hjälp av insikter från utsidan, vi kallar det “Outside Insight”.
Mer än 23 000 företag använder idag Meltwaters plattform för att hålla sig uppdaterade kring det senaste, hantera sin utgående kommunikation och hålla koll på branschen.

Genom våra verktyg för omvärldsbevakning får företag koll på miljarder av samtal online som ger dem insikter för att strategiskt hantera sitt varumärke och ligga steget före sina konkurrenter. Meltwater driver även ”Meltwater Entrepreneurial School of Technology” (MEST), en ideell IT-skola som verkar för att utveckla framtida generationer av entreprenörer i Afrika. Läs mer om MEST här.

Om Encore Alert
Encore Alert (www.encorealert.com) använder artificiell intelligens som hjälper marknadsförare att automatiskt identifiera och snabbt agera på nya trender, PR-kriser och viktiga omnämnanden online. Encore Alert grundades 2013 och backas upp av topp investerare som 500 Startups, HBS Angels och NextGen Venture Partners. Läs mer om Encore Alert här.