Det nya samarbetet med DataSift möjliggör att Meltwaters kunder kommer få tillgång till värdefull Facebook topic data

Pressmeddelande: 15 mars 2016 Stockholm

Sara Davar
Marknadschef, Norden
sara.davar@meltwater.com
Mobil: +46 (0) 76 899 2352

DataSift är världsledande inom Human Data Intelligence och Meltwaters kunder kommer kunna ta del av ännu mer data från Facebook. Samarbetet innebär att Meltwater kommer få tillgång till Datasifts ”Facebook topic data” som är anonym innehållsdata med värdefulla insikter om vad människor delar på Facebook.

”Vårt samarbete med DataSift ger oss möjlighet att skapa och dela insikter baserade på data från världens största källa till den allmänna opinionen: Facebook” berättar Mike Ruggieri som är ansvarig för Meltwaters produktutveckling.

”Den nya tjänsten förbättrar vår huvuderbjudande och ökar vår förmåga att utnyttja den växande världen av data som ligger utanför de flesta företagens interna rapporteringssystem. Att kunna leverera ”Outside Insights” bidrar till att forma de affärsstrategier som våra kunder behöver för att kunna konkurrera och växa” fortsätter Mike.

Den nya tjänsten betyder att Meltwater kan ge kunderna insikter kring specifika aktiviteter, evenemang, varumärken och andra ämnen som personer delar på Facebook. I tjänsten ingår metadata för analys med över 60 funktioner för att filtrera och analysera innehåll, ämnen, hashtags och länkar. Dessutom levereras all data med tillhörande demografisk information, inklusive kön, ålder och plats. Beslutsfattare kan använda dessa insikter för att fatta bättre beslut om hur de ska arbeta med marknadsföring på Facebook och andra sociala kanaler.

”DataSift ger företag möjlighet att få värdefull insikt från den stora mängd information som finns tillgänglig och fatta välgrundade affärsbeslut ” säger Tim Barker, VD på DataSift. ”Facebooks ämnesdata ger företag en mer djupgående förståelse för vad deras viktigaste målgrupper engageras av och delar på världens största sociala plattform. Vi är mycket glada över att samarbeta med Meltwater för att ge deras kunder möjlighet till djupare insikter kring sina viktigaste målgrupper. ”

Meltwater är världsledande inom Media Intelligence och tillhandahåller en software för att bevaka och analysera redaktionella- och sociala medier samt offentliga protokoll. Vi hjälper företag att lägga rätt strategier och fatta informerade beslut med hjälp av insikter från utsidan, vi kallar det ”Outside Insight”. Dessutom hjälper Meltwater företag att skicka pressmeddelanden, hantera sociala medier och leverera kvalitativa medieanalyser. Mer än 23 000 företag använder idag Meltwaters plattform för att hålla sig uppdaterade kring det senaste, hantera sin utgående kommunikation, förstå konkurrensen samt hålla koll på branschen. Meltwater driver även ”Meltwater Entrepreneurial School of Technology” (MEST), en ideell IT-skola som verkar för att utveckla framtida generationer av entreprenörer i Afrika. Läs mer om Meltwater här.

Om DataSift
DataSift grundades 2010 och är ledande inom Human Data Intelligence, som ger applikationsutvecklare möjlighet att maximera värdet av mänsklig data i realtid. DataSifts plattform behandlar mer än 2 miljarder interaktioner per dag och förvandlar mänsklig data till värdefulla insikter utan att äventyra konsumenternas förtroende och säkerhet. DataSift har huvudkontor i San Francisco och verksamhet i New York, Reading, London, Storbritannien och Kanada. DataSifts nätverk av samarbetspartners inkluderar Oracle, Sysomos och WPP samt tusentals applikationsutvecklare inom en mängd olika branscher som detaljhandel, telekommunikation, högteknologiska, konsumtionsvaror och digitala byråer. Läs mer om DataSift på datasift.com