VIXEN endrer strategi: Inngår samarbeid med Meltwater

PRESSEMELDING: Oslo, 15. januar 2019

Meltwater har inngått et samarbeid med VIXEN, et samlingssted for alle som er opptatt av influencere og influencer marketing. VIXEN har restrukturert organisasjonen sin, og har samtidig byttet navn fra VIXEN Blog Awards til VIXEN Influencer Awards. Endringen gjør slik at alle som påvirker gjennom sosiale medier eller andre kanaler kan nomineres på tvers av blogg, podkast, Instagram, YouTube m.m. Samtidig ønsker Vixen Influencer Awards i år å fokusere særlig på influencer engasjement. Som følge av dette kontaktet de Meltwater, da de ønsket blant annet å analysere om følgerbasen til en gitt influencer faktisk engasjerer seg med innholdet deres på kontinuerlig basis.

«Det siste året har vi sett at markedet har utviklet seg i en retning som krever grundigere svar på spørsmål rundt troverdighet og rekkevidden til influencers. Vi er utrolig glad for at VIXEN tar et standpunkt, tar ansvaret sitt på alvor og setter tilsvarende krav og forventninger i sin prisutdeling,» sier Benedicte Kristiansen, Managing Director, Meltwater.

I takt med markedet gjør Meltwater stadig nye samarbeid som tilgjengeliggjør relevant data til sine kunder. Dette social-influencer systemet er en objektiv samling av både mikro og makro influencere i Norge og globalt. Systemet fokuserer på å identifisere og analysere faktisk følger base, faktisk aktivitet og faktisk engasjement på øvrige kanaler over en gitt tidsperiode.

Vixens juryleder, Astrid Valen-Utvik, og utvalgte medlemmer av juryen har gjennom samarbeidet fått tilgang til en social influencer analyse lagd av Meltwater. Denne blir brukt som et ledd i VIXEN sitt beslutningsgrunnlag for å utnevne finalister og vinnere i sin kåring torsdag 17.januar.

«Vi har gjort det mulig for VIXEN å dypdykke i materien. Vi kan se på historikk rundt en influencer sin faktiske rekkevidde, demografi og engasjement, og luke ut eventuelle falske følgere en influencer måtte ha for eksempel. Dette er relevant informasjon for VIXEN. Vi er en objektiv aktør som ønsker at beslutningstakere, slik som VIXEN, skal kunne ta riktige avgjørelser basert på riktig data» forteller Benedicte Kristiansen, Managing Director, Meltwater

Vi ser frem til å fortsette et videre samarbeid med VIXEN, og for å sammen fronte gjennomsiktighet i bransjen vil Meltwater bistå VIXEN med å utnevne influencer kategorier for 2020.

Meltwater ønsker å hjelpe sine kunder med å finne influences som er tilpasset deres behov.
Når vi introduserte Social Influencers systemet i 2018, så vi at markedet utviklet seg i en retning som ville kreve svar på spørsmål om troverdighet og rekkevidde. Meltwater kan dypdykke i materien sammen for å gi svar på spørsmålene rundt rekkevidde, engasjement og historikk. Dette gjør at man kan investere i riktig influencer for merkevaren.

Social Influencers

Social Influencer gir deg innblikk i Influencers målgruppe og demografi, slik at man kan forstå om dette samsvarer med selskapets målgruppe. Forstå blant annet målgruppens geografiske plassering, interesser, kjønn og gjennomsnittlig inntekt. Med plattformens historiske data kan du identifisere om en Influensers innhold, kvalitet og verdier passer til merkevaren.

Med over 900 millioner profiler, 60.000 kategorier og 5 års historisk data, er Social Influencers Platform en av de mest sofistikerte for å søke etter relevante profiler. Søk etter Influencers basert på kategori, geografisk plassering eller målgruppe på plattformer som Instagram, Twitter, YouTube og blogger.

I systemet kan du finn kontaktinformasjon, håndter relasjoner, eksporter data og følg opp infleuncerene. Du kan også generer automatisk rapporter og spore omtaler fra valgte Influencers, i sanntid. Les gjerne mer her rundt Social Influencer plattformen her.

Meltwater, en pioner for medieintelligens og nå Outside Insight, gir bedrifter den informasjonsfordelen de trenger for å være i forkant. Selskapet, som startet opp i 2001 på Tjuvholmen i Oslo, hjelper mer enn 30.000 selskaper med å holde orden på milliarder av online-samtaler, trekke ut relevant datainnsikt og bruke det til å strategisk håndtere sine merkevarer samt å være i forkant av konkurrenter. Med over 55 kontorer på seks forskjellige kontinenter er Meltwater dedikert til personlig, global service bygget på lokal ekspertise. Meltwater har også startet opp MEST, et afrikansk entreprenørprogram og inkubator, samt Shack15, et globalt datavitenskapssamfunn.

Hold deg oppdatert på hva som skjer, følg Meltwater på, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube eller gå inn på vår hjemmeside https://www.meltwater.com/no/

Om Vixen

VIXEN har som målsetting å være et samlingssted for alle som er opptatt av influencere og influencer marketing. En influencer er en person som har påvirkning på andre gjennom innhold som skapes og deles i egne kanaler og sosiale medier. Vixen ønsker til å bidra til å styrke morgendagens influencere gjennom relevant og nyttig innhold, og ønsker å hedre de beste med prisutdelingen VIXEN Influencer Awards.

Benedicte Kristiansen
Managing Director