Meltwater lanserer Fairhair.ai – En plattform for å forstå den enorme mengden data online

PRESSEMELDING: San Fransisco, California 14. august 2018

I søket om å bli data-drevet, investerer selskaper i økende grad i Business Intelligence for å få et konkurransefortrinn. Imidlertid er informasjonen som genereres av disse verktøyene hovedsakelig drevet av intern data, og tar i veldig liten grad høyde for ekstern markedsinformasjon i sanntid – alt fra forbrukernes meninger til konkurrentenes trekk. Disse eksterne dataene kan åpne opp for en helt ny verden av verdifull innsikt om en bransje eller konkurrenter. Samtidig kan det å systematisk utnytte denne datamengden, hvor man tar høyde for kontinuerlige endringer i volum og andre variasjoner, være tidskrevende. Til tross for at fremskritt innen kunstig intelligens har gjort det enklere å fange og analysere disse dataene for å skape innsikt, er de fleste kommersielle AI-verktøyene rigide og lite skreddersybare.

Derfor åpner Meltwater, en pioner innen Media Intelligence opp sin AI-plattform, Fairhair.ai, for å gi utviklere og dataforskere verktøyene til å:

• Koble til og organisere interne og eksterne data ved hjelp av en kunnskapsgraf
  • Få tilgang til forhåndsopplærte, konfigurerbare AI-modeller
  • Få innblikk i markedsinnsikt i sanntid for å ta datadrevne beslutninger

Fairhair.ai er opprinnelig utviklet for å styrke Meltwater sin medieovervåkning og sosiale analyseprodukter, og er en åpen datateknologiplattform som gjør det lettere for bedrifter å få en sanntidspuls på alt fra markedsundersøkelser til risikostyring.

“Vi skjønte raskt at AI-plattformen vår hadde et mye større potensial utover Meltwaters kjerneprodukter for å demokratisere konkurransedyktig innsikt generert fra sanntidsdata online. Fairhair.ai går utover Business Intelligence ved å fylle gapet mellom historiske trender og markedsindikatorer i sanntid, og forutsi hva som foregår med fremadrettet innsikt – en praksis vi kaller Outside Insight,» sier Jørgen Lyseggen, Meltwaters grunnlegger og administrerende direktør.

«I tillegg til å være den mest verdifulle kilden for å identifisere trender og mønstre, er online data den største blindsonen i bedriftens beslutningsprosesser i dag. Historisk sett har online-data vært vanskelig å spore og analysere systematisk på grunn av den massive mengden og variasjonen med datatyper, i tillegg til mangfoldet av språk. Fairhair.ai løser mange av disse utfordringene og hjelper bedrifter å analysere det rotete internettet for å bedre forstå deres verden.»

Fairhair.ai gir utviklere verktøyene for å utnytte plattformens bibliotek med forhåndsopplærte AI-modeller eller teste egne modeller, i tillegg til at man kan opprette forskjellige analyser med den store mengden data tilgjengelig. Fairhair.ai har også en kunnskapsgraf (knowledgegraph) for å finne fakta om konkurrenters oppkjøp og produktlanseringer. Videre gjør Fairhair.ai det enkelt å samhandle med kunnskapsgrafen med organisasjonens interne data.

Som et eksempel kan selskaper integrere Fairhair.ai i omfattende risikostyring – som blant annet å navigere komplekse forsyningskjeder. Plattformens kraftige kunnskapsgraf kan spore hendelser gjennom globale forsyningskjeder, koble sammen leverandører, produkter og deres behov.

«Eksisterende AI-plattformer krever ofte mye ekspertise og eksperimenter for å være effektive. Fairhair.ai tilbyr en rask måte å dra nytte av fordelene ved AI og avanserte innsikter gjennom å åpne tilgangen til vår data og modeller organisert i en kunnskapsgraf «, sa Aditya Jami, CTO og Head of AI i Meltwater.

Teknologien som ligger bak Fairhair.ai inkluderer Meltwaters tiårs lange erfaring med å samle og analysere data online. Plattformen gjenspeiler flere år med forskning og utvikling fra et erfarent team av interne utviklere og datavitenskapere fra en rekke AI-oppkjøp. Med støtte av og samarbeid med toppuniversiteter og forskningsgrupper, som Carnegie Mellon University og University of Oxford, får Fairhair.ai informasjon av et Scientific Advisory Board. Dens grunnleggere – Regina Barzilay, Georg Gottlob, Jure Leskovec og Eric Nyberg betraktes som pionerer innen områder som NLP (natural langugage processing), informasjonsinnhenting, webdatautvinning og store nettverkssanalyser.

“Fairhair.ai gir ikke bare tilgang til en meget kraftig kunnskapsgraf som har blitt beriket av en mengde funksjoner, men betydelige analytiske evner med dagens beste AI-verktøy integrert for forskere og studenter,» sier Nyberg, direktør for masterprogrammet i Computational Data Science ved Carnegie Mellon University.

Fairhair.ai jobber fortiden tett med utvalgte Meltwater Enterprise-kunder og akademiske partnere. Utviklere og selskaper som er interessert i å prøve Fairhair.ai før lansering kan søke her.

Les mer om Fairhair.ai på http://www.fairhair.ai.

Meltwater, en pioner for medieintelligens og nå Outside Insight, gir bedrifter den informasjonsfordelen de trenger for å være i forkant. Selskapet, som startet opp i 2001 på Tjuvholmen i Oslo, hjelper mer enn 30.000 selskaper til å holde orden på milliarder av online-samtaler, trekke ut relevante datainnsikter og bruke det til å strategisk håndtere sine merkevarer samt å være i forkant av konkurrenter. Med over 55 kontorer på seks forskjellige kontinenter er Meltwater dedikert til personlig, global service bygget på lokal ekspertise. Meltwater har også startet opp MEST, et afrikansk entreprenørprogram og inkubator, samt Shack15, et globalt datavitenskapssamfunn.

Hold deg oppdatert på hva som skjer, følg Meltwater på, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube eller gå inn på vår hjemmeside https://www.meltwater.com/no/

Zebastian Filling
Area Director