Meltwater styrker sin posisjon innen markeds- og medieovervåkning i Norge – lanserer egen løsning for overvåkning av print og artikler bak betalingsmurer

PRESSEMELDING: Oslo, 5. september 2018

Meltwater Norge utvider nå tilbudet sitt med egen løsning for overvåkning og tilgang til trykte medier og nyheter bak betalingsmurer (pluss-artikler/abonnement). Dette betyr at Meltwater tetter gapet som har vært mellom seg selv og sine konkurrenter når det gjelder tradisjonell overvåkning og styrker samtidig sin posisjon som den ledende aktøren innen markeds- og medieovervåkning.

«Dette er en stor nyhet for oss, det finnes fortsatt noen viktige forskjeller mellom det som ligger på digitale flater og på trykte medier. Vi vil nå kunne gi kundene våre et mer helhetlig inntrykk av den totale medieeksponeringen», forteller Jostein Olafsen, Managing Director for kundeavdelingen i Norge. «Denne utvidelsen vil styrke vår posisjon i bransjen og bygge opp under visjonen Outside Insight».

Meltwater har til nå valgt å signere med tre av de største mediekonsernene: Schibsted Media Group, Amedia og Polaris Media. «Til tross for økt dekning på digitale flater ser vi at store deler av kundemassen vår fortsatt har et behov for denne tilgangen. Vi ønsker derfor å kunne tilby dette til våre kunder. Med denne lanseringen mener vi at vil dekke behovet til majoriteten av kundene våre, med alt i fra regionale, nasjonale og lokale aviser fra nord til sør» sier Olafsen. Fra før er Meltwater Norge en av få aktører som dekker Dagens Næringsliv, en nyhetsformidler som valgte å endre sine tredjepartsavtaler, noe som tredde i kraft 1. Januar 2018.

Ved å kombinere overvåkning av digitale- og trykte medier, offentlige protokoller, patenter og anbud (for å nevne noen) med Meltwater sin overlegne teknologi innen AI vil våre kunder kunne systematisk ta i bruk de enorme datamengdene som finnes utenfor bedriftens fire vegger, og ta velinformerte beslutninger.

Meltwater, en pioner for medieintelligens og nå Outside Insight, gir bedrifter den informasjonsfordelen de trenger for å være i forkant. Selskapet, som startet opp i 2001 på Tjuvholmen i Oslo, hjelper mer enn 30.000 selskaper med å holde orden på milliarder av online-samtaler, trekke ut relevant datainnsikt og bruke det til å strategisk håndtere sine merkevarer samt å være i forkant av konkurrenter. Med over 55 kontorer på seks forskjellige kontinenter er Meltwater dedikert til personlig, global service bygget på lokal ekspertise. Meltwater har også startet opp MEST, et afrikansk entreprenørprogram og inkubator, samt Shack15, et globalt datavitenskapssamfunn.

Hold deg oppdatert på hva som skjer, følg Meltwater på, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube eller gå inn på vår hjemmeside https://www.meltwater.com/no/

Jostein Olafsen
Managing Director