PRESSEMELDING 15.MARS 2015, OSLO

Meltwater innleder samarbeid med DataSift og får tilgang til Facebook topic data.

Kontaktperson hos Meltwater:
Sara Davar, Markedsdirektør
Sara.davar@meltwater.com
Mob.: +46 (0)76 899 2352

DataSift er verdensledende innenfor ”Human Data Intelligence” og Meltwaters kunder vil nå få tilgang til enda mer data fra Facebook. Samarbeidet innebærer tilgang til DataSifts ”Facebook topic data” som er anonymt innhold generert på bakgrunn av brukernes delinger på Facebook.

«Vårt samarbeid med DataSift gir oss muligheten til å innhente og dele innsikt basert på verdens største kilde for offentlige ytringer, Facebook» sier Mike Ruggieri, ansvarlig for Meltwaters produktutvikling.

«Denne nye tjenesten forbedrer vårt kjernetilbud og øker vår evne til å utnytte den stadig voksende mengden online data som ligger utenfor de fleste bedrifters interne rapporteringssystemer. I Meltwater kaller vi det ”Outside Insight”. Det å kunne levere denne type innsikt er en viktig bidragsyter til å forme forretningsstrategier for videre vekst » fortsetter Mike.

Denne nye Meltwater-tjenesten er designet for å gi innsikt i konkrete aktiviteter, arrangementer, merkenavn og annen informasjon som blir delt på Facebook. I tjenesten inngår metadata for analyse med over 60 funksjoner til å filtrere og analysere innhold, emner, hashtags og lenker. I tillegg leveres informasjon om demografi som inkluderer kjønn, alder og bosted. Markedsførere kan benytte denne innsikten til å ta bedre beslutninger knyttet til hvordan de skal jobbe med kommunikasjon på Facebook samt andre sosiale kanaler.

«DataSift gir bedrifter muligheten til å skaffe seg verdifull innsikt fra store mengder data, samt benytte dette som grunnlag for bedriftens neste steg” sier Tim Barker, administrerende direktør i DataSift.
«Facebooks topic-data gir bedrifter innsikt i hva målgruppene deres deler og engasjerer seg i på verdens største sosiale plattform. Vi er veldig glade for samarbeidet med Meltwater, og gleder oss over at kundene deres har tilgang til denne unike innsikten.» legger Tim Barker til.

Meltwater mener at forretningsstrategier i større grad vil bli formet av innsikt fra ekstern data. I en verden hvor kunnskap og data er i stadig vekst og endring, vil fremtidsrettede bedrifter se utenfor sine interne rapporteringssystemer og bruke innsikt fra sanntidsanalyse for å ta beslutninger. Mer enn 23 000 selskaper bruker Meltwaters medieovervåknings-plattform til å holde oversikten over milliarder av samtaler på nett, trekke innsikter, og bruke dem strategisk til å ha kontroll over oppfattelsen av sin merkevare. Meltwater driver også Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST), en ideell organisasjon viet til å bygge fremtidige generasjoner av gründere.
www.meltwater.no.

Om DataSift
DataSift er ledende innenfor ”Human Data Intelligence” som gir programutviklere mulighet til å maksimere verdien av ”human data” i sanntid. Gjennom å behandle mer enn 2 milliarder interaksjoner i døgnet, forvandler Privacyfirst DataSift plattformen menneskelig data til innsikt uten at det går på akkord med forbrukernes personvern.
DataSift er grunnlagt i 2010, og har hovedkontor i San Francisco samt virksomheter i New York, Reading, London, UK og Canada. DataSift økosystem av partnere inkluderer Oracle, Sysomos og WPP, samt tusenvis av programutviklere over et bredt spekter av bransjer, inkludert detaljhandel, telekommunikasjon, high tech, forbruksvarer og digitale byråer.

DataSift
DataSift, slik fungerer det