Amsterdam, 21 maart 2018 – Meltwater, koploper op het gebied van media intelligentie, kondigt een nieuwe acquisitie aan met het overnemen van DataSift. DataSift is een “privacy-by-design” platform dat realtime inzichten analyseert aan de hand van social en online gegevens. Tegelijkertijd beschermt DataSift persoonsgegevens. Deze acquisitie, de zesde binnen een jaar, verstevigt de opkomst van Meltwater als een marktleider in de concurrerende AI-gedreven intelligentie markt via haar Outside Insight platform.

“Door vooruitgang in machine learning te combineren met de enorme hoeveelheid openbare gegevens die online beschikbaar zijn, kunnen we tegenwoordig het vijfkrachtenmodel van Porter realtime begrijpen en tracken. Zo kun je strategische mogelijkheden en gevaren voor jouw bedrijf identificeren. Bestuurders die van deze gelegenheid gebruik maken creëren een informatievoordeel ten opzichte van organisaties die dat niet doen,” legde Jorn Lyseggen, CEO en oprichter Meltwater uit. “DataSift heeft een schaalbaar platform ontwikkeld waarmee ontwikkelaars op basis van “social firehoses” datawetenschap-gedreven inzichten op kunnen bouwen terwijl ze ook persoonsgegevens beschermen. Gecombineerd met Meltwater data en onze AI capaciteiten, kunnen ontwikkelaars de business intelligence industrie op z’n kop zetten door nieuwe applicaties te bouwen of bestaande applicaties te versterken met unieke informatie van externe data.”

Meltwater en DataSift hebben samen de partnership-, data- en AI-capaciteiten om de groeiende media intelligentie markt met geavanceerde analytics te voorzien. Tim Barker (CEO van DataSift) en Lorenzo Alberton (CTO) komen het Meltwater team versterken en gaan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van ons Outside Insight platform.

“Wij hebben een gemeenschappelijke visie en passie om de toegang tot de algoritmes en gegevens die je nodig hebt om strategische externe inzichten te verbreden,” zegt Tim Barker, CEO van DataSift. “In een tijd waarin andere techbedrijven belangrijke data vasthouden voor hun eigen doeleinden, zijn we blij om met een vaste speler samen te werken om een open data- en inzichten platform te bouwen voor vernieuwers, ontwikkelaars en datawetenschappers, met privacy als basis.”

DataSift, opgericht in 2010, werkt met 15+ data-partners zoals WordPress, Facebook en LinkedIn om een ecosysteem te bouwen. Ontwikkelaars kunnen dat ecosysteem gebruiken om inzichten te vergaren en die te gebruiken in hun software aanbod. DataSift maakt in hun technologie (patent aangevraagd) gebruik van anonimisering, aggregatie en redactie om inzichten te vergaren en tegelijkertijd de identiteit van gebruikers te beschermen.
Klanten van DataSift krijgen nu toegang tot het Meltwater platform, verfijnde AI modellen en een ervaren partner met lokale expertise in meer dan 55 markten op zes continenten.

“Het Meltwater platform analyseert nu al meer dan tien jaar webdata. We hebben geïnvesteerd in het ontwikkelen van AI-methoden om uit deze ongestructureerde databronnen stelselmatig bruikbare gegevens en inzichten te halen,” zegt Aditya Jami, Senior Directeur van Engineering en hoofd AI bij Meltwater. “De geavanceerde analytics van DataSift vullen ons aanbod aan in een tijd van privacyoverwegingen en regelgevingen zoals GDPR. De technologieën van DataSift worden cruciaal voor de integratie van onze laatste acquisities in ons platform en om de beste inzichten te kunnen leveren.”

Over Meltwater
Meltwater, koploper op het gebied van media intelligence en nu ook Outside Insight, biedt bedrijven het informatievoordeel aan dat ze nodig hebben om voorop te blijven lopen. Meer dan 26.000 bedrijven hebben Meltwater media intelligence gebruikt om miljarden online gesprekken in de gaten te houden, relevante inzichten te vergaren en hun merken strategisch te beheren. Met bijna 20 jaar ervaring in data analyse, is Meltwater toegewijd aan persoonlijke, wereldwijde service, gebaseerd op de lokale expertise van 55 kantoren verspreid over zes continenten. Meltwater zet zich ook in voor het bevorderen van het ecosysteem van de datawetenschap via MEST, een pan-Afrikaans ondernemersprogramma en incubator, en Shack15, een wereldwijde gemeenschap van datawetenschappers. Meer informatie op Meltwater.com.

Over DataSift
DataSift is marktleider in Human Data Intelligence. Iedere dag vertaalt DataSift miljarden datapunten naar business intelligence. Het “privacy-first” PYLON platform van DataSift genereert bruikbare inzichten zonder afbreuk te doen aan het consumentenvertrouwen. DataSift is in 2010 opgericht in Reading, UK en voedt een ecosysteem van ontwikkelaars die oplossingen leveren aan bureaus, app-ontwikkelaars en merken. Ga naar DataSift.com voor meer informatie.

Perscontact:

MeltwaterMeltwater Group