Millainen on hyvä tiedote? 7 vinkkiä parempaan mediatiedottamiseen

Mediaviestinnän perusta on tiedote. Harmillinen tosiasia on kuitenkin se, että suurinta osaa tiedotteista ei koskaan lueta toimituksissa ensimmäisiä rivejä pidemmälle, koska ne eivät ole tarpeeksi kiinnostavia.

Miten herättää toimittajan kiinnostus ja saada tiedote läpi mediassa? Miten kirjoittaa hyvä tiedote? Kokosimme näiden kysymysten äärellä yhteen 7 vinkkiä, jotka tekevät mediatiedottamisestasi hieman helpompaa.

 

1. Otsikoi ytimekkäästi ja konkreettisesti

Kerro uutinen jo otsikossa, sillä otsikko on mediatiedotteessa ratkaiseva tekijä. Laadi kohdemediaa kiinnostava konkreettinen otsikko, joka vastaa tiedotteesi sisältöä. Hyvän tiedotteen otsikko voi myös olla pitkä. Pääasia on, että tiedotteen sisältö tulee otsikossa selvästi esiin. Värikynää ei tarvitse käyttää.

Jos kyseessä on paikallinen uutinen, otsikoi paikallisesti. Mikäli kyseessä on valtakunnallinen uutinen, mieti otsikkoa valtakunnalliselta kannalta. Alla viisi esimerkkiä tiedotteista, jonka pohjalta eri mediat uutisoivat aktiivisesti:

✔️ Identiteettivarkaudet ovat Suomessa yleisempiä kuin pyörävarkaudet – vain joka toinen tekee rikosilmoituksen poliisille
✔️ Hyvinkääläinen perhe säästi sähkölaskussa yli tuhat euroa puolessa vuodessa – suurimmat energiasyöpöt ilmanvaihtokone ja lattialämmitys
✔️ Pian sinunkin palkkakuittisi tarkistaa robotti – “Jopa 80 prosenttia työvaiheista voidaan automatisoida”
✔️ Tässä on Suomen paras työpaikka – hotelliyritys valittiin toista vuotta peräkkäin
✔️ Kaurankuoresta tehdään pian energiaa Hankkijan Turun tehtaalla

2. Tuo ingressissä esiin se, mikä tiedotteessa on uutta ja kiinnostavaa tietoa

Jätä liiat taustatiedot ingressistä pois. Kerro tiedotteen lukijalle lyhyesti mitä tapahtui tai tapahtuu, missä, milloin ja miksi? Ingressiin kannattaa kirjoittaa tiedotettavan asian kärki parilla lauseella. Mikä tiedotteessa on uutta ja kiinnostavaa tietoa, mikä saa lukijan innostumaan aiheesta?

Huomioi, että tiedottamisessa on helppo sokeutua: sinulle itsestään selvä tieto voikin olla toiselle se jutun suurin juju. Mieti siis tiedotetta kirjoittaessasi monesta eri kulmasta ja muista, että toimittajan työ on palvella artikkeleilla lukijoita. Mikä asiassasi kiinnostaa tiedotteesta julkaistavan jutun loppukäyttäjää, eli sen lukijaa?

3. Odota leipätekstiin asti! Nyt on aika kertoa aiheesta enemmän

Avaa tiedotteen leipätekstissä jutun sisältöä tarkemmin. Älä kuitenkaan rönsyile, vaan käytä edelleen selkeää, ytimekästä kieltä ja etene leipätekstissä tärkeistä pointeista kohti vähemmän tärkeitä. Pidä tiedotteen tyyli uutismaisena ja neutraalina.

Tiedote kannattaa kirjoittaa sellaiseen muotoon, että parhaassa tapauksessa toimittaja voi julkaista sen sellaisenaan, eikä toimittajan tarvitse kaivella lisätietoja mistään. Mitä vähemmän muokkausta ja lisätietojen kalastelemista juttusi tarvitsee, sitä varmemmin se tulee julkaistuksi.

4. Ota sitaatit haltuun! Niillä saat elävyyttä ja tunnetta tiedotteeseen

Sitaatit tuovat uutismaiseen ja neutraaliin tiedotteeseen elävyyttä. Sitaateilla rakennat tarinaa. Sitaatteja kirjoittaessa on hyvä muistaa, että tiedotteen lukija ei välttämättä ymmärrä alasi erikoistermejä, joten sitaateissakin on hyvä muistaa selkokielisyys ja ytimekkyys. Älä siis tuhlaa merkkejä ja aikaa itsestäänselvyyksiin, kuten:

❌ ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että ryhdymme yhteistyöhön firma X:n kanssa.

5. Lisää tiedotteeseen yhteystiedot ja ole tavoitettavissa, kun tiedote julkaistaan

Mitä sitten yhteystietoihin kannattaa laittaa? Ainakin nimi, titteli, sähköposti ja puhelinnumero, mahdollisesti myös henkilön Twitter- ja LinkedIn-profiili, mikäli yhteyshenkilö on aktiivinen näissä kanavissa.

Nosta tiedotteen yhteystietoihin vain henkilö tai henkilöt, jotka ovat tavoitettavissa heti tiedotteen julkaisun aikaan, sekä koko päivän tiedotteen julkaisun jälkeen.

6. Huomioi myös tiedotteen pituus ja liitteet! Isoissa tiedostoissa piilee roskapostivaara

Mikäli tiedote kasvaa liian pitkäksi, on vaarana sen lukemattomuus. Hyvänkin otsikoinnin voi pilata liialla jaarittelulla. Suositeltu tiedotteen pituus on puolesta sivusta sivuun.

Tiedotteen liitteiden osalta on hyvä muistaa, että mahdolliset suuremmat tiedostot, esim. videot, useat kuvat ja vaikkapa lisätietoa -liitteet on parempi laittaa tiedotteeseen linkkien taakse ja linkit on suositeltavaa muotoilla selväsanaisiksi teknisten url-osoitteiden sijasta. Isot tiedostot jäävät helposti kiinni roskapostifiltteriin, eikä toimittaja pahimmassa tapauksessa saa edes mahdollisuutta tiedotteen näkemiseen.

7. Kohdenna oikein ja vältä ruuhkaisia uutispäiviä

Eri medioilla ja toimittajilla on omat aiheensa, joista he kirjoittavat. Älä siis lähesty jokaista toimittajaa ja mediaa tiedotteellasi, vaan muista kohdentaminen. Autoista kirjoittavaa toimittajaa tuskin kiinnostaa tiedote uudesta helsinkiläisestä ravintolasta. Lähettämällä tiedotteita väärille mediakontakteille varmistat löytyväsi jatkossa estetyistä sähköposteista.

On myös hyvä muistaa, että ruuhkaisina uutispäivinä tiedottamista kannattaa välttää. Hyvä esimerkki tästä on verotietojen julkaisupäivä – oma tiedote kannattaa siirtää tuolloin suosiolla muulle päivälle, ettei se jää verotietojen julkaisun jalkoihin.

 

 

Haluaisitko sukeltaa vielä syvemmälle tuloksellisen mediaviestinnän maailmaan?

✔️ Lisää tuloksellisesta mediaviestinnästä löytyy webinaaritallenteestamme: Tuloksellisen mediaviestinnän ABC. Webinaarissa vastataan mm. seuraaviin kysymyksiin: Miten luot mediasuhteita pitkäjänteisesti? Miten valmistaudut haastatteluun? Miten tarjoat juttuideaa toimittajalle? Lähes 95 % webinaarin kuulijoista piti sen sisältöä hyvänä tai erittäin hyvänä.

Webinaaritallenne: Tuloksellisen mediaviestinnän abc

Haluaisitko kuulla lisää Meltwaterin palveluista tiedottamiseen liittyen?

✔️ Meltwaterin tiedotejakelupalvelun avulla sinun on mahdollista löytää tiedotteellesi sopivat toimittajat kategorioiden, kirjoitettujen artikkelien tai maantieteelliseen rajaukseen pohjautuen. Meltwaterin tiedotejakelupalvelu mahdollistaa mediatiedotteiden lähettämisen sekä läpimenon seuraamisen yhdessä palvelussa. Tiedotejakelupalvelustamme löydät myös toimittajien suorat yhteystiedot.

EM-kisahuuma nousee täyttä vauhtia sosiaalisessa mediassa

PukkiParty! Rivelution! Sukupolvien unelma! Nämä termit monien muiden joukossa ovat olleet suomalaisten futisfanien huulilla viime aikoina Suomen jalkapallomaajoukkueen, Huuhkajien, historiallisen menestyksen myötä.

Meillä Meltwaterilla on myös liuta todellisia futisfanaattikoja ja päätimmekin käyttää hyväksi meidän uutuustuotetta, Explorea, ja tarkastella somekeskustelujen trendejä näin historiallisen Liechtenstein-ottelun aattona. Näin EM-kisahuuman keskellä tämän blogin aiheena onkin jalkapalloaiheisten keskustelujen määrän kehitys sosiaalisessa mediassa viimeisen kahden viikon aikana.

Kokonaisuudessaan jalkapallo-aiheisia mainintoja suomenkielisessä sosiaalisessa mediassa ja uutisissa on kirjoitushetkellä ollut yli 17 000 viimeisen kahden viikon aikana, joka on yli 114% nousu edeltävään kahden viikon jaksoon. Jo pelkästään tämän luvun valossa voisimme todeta, että Rivelution on todellakin vallannut Suomen. Twitterin puolella yli 5400 yksittäistä tiliä on twiitannut futiksesta viimeisen kahden viikon aikana suomeksi. Kuten allaoleva grafiikka paljastaa, huuhkajanosa keskustelusta onkin käyty Twitterin puolella.

Huuhkajat em-kisat

Ympäri maata eri kaupunkien ja kuntien torit kokoavat kisakatsomoita screenien ääreen historian tärkeimpään otteluun Liechtensteinia vastaan, mutta kansaa on selvästi innostuttanut myös ottelun näkyvyys ilmaiseksi Nelosella ja NENT Groupin Viaplay-palvelun kautta.

Eniten jakoja saaneet uutisartikkelit sekä Twitterin että Facebookin puolella koskevatkin Liechtenstein-ottelun näkyvyyttä kyseisissä kanavissa, joita on jaettu Twitterissä ja FB:ssä lähes 9,000 kertaa.

Aktiivisimpia twiittaajia analysoitaessa nousee esiin myös valtamedioiden kiinnostus Huuhkajia kohtaan, Helsingin Sanomien ja Iltasanomien ollessa aktiivisimmat tilit. Medioiden lisäksi osansa huumaa ovat ottaneet tutut urheilupersoonat Kaj Kunnas ja Aleksi Valavuori, sekä kansanedustaja Paavo Arhinmäki.

top twiittaajat huuhkajat

Jalkapallon ympärillä vellonutta keskustelua analysoidessa EM-huuma tulee selvästi esille tarkasteltaessa eniten käytettyjä hashtageja. #Huuhkajat onkin viimeisen kahden viikon aikana ylivoimaisesti käytetyin hashtag, jota on käytetty kirjoitushetkellä yli 7,3 tuhatta kertaa. Toivottavasti tämä määrä on viikonlopun aikana kasvanut vielä entisestään kansan juhliessa (mahdollista) EM-kisapaikkaa! Kirjoittajalta mitä luultavammin valahtaa onnen kyyneliä Kansalaistorin kisakatsomossa #sukupolvienunelma:n toteutuessa #oisuomion:ia laulaessa tuhatpäisen juhlakansan seassa #pukkiparty:n ollessa täydessä käynnissä Telia 5G Areenan illassa.

Toistaiseksi eniten reaktioita kerännyt julkaisu kertoo siitä, että futisfanit ova jo valmiina kylpemään voitonjuhlissa:

Rock Siltasen sanoin mekin Meltwaterilla uskotaan Huuhkajiin! Ei muuta kuin naapuriin Kansalaistorin kisakatsomoon laulamaan Riven johdolla me mennään kisoihin!

Meltwaterin suomi–some–suomi-sanakirja

Mikä on sun SSI? Meillä on aika matala CPC! Klikkaa subscribe, niin saat tiedon uusista videoista ensimmäisten joukossa! Swaippaa ylös ja lue aiheesta lisää! Niin että mitä?

Sosiaalinen media elää ja kehittyy jatkuvasti ja uusia sanoja ponnahtaa somen syövereistä arkikieleen jatkuvasti. Tästä innostuneena kurkistimmekin dataan erilaisten sosiaalisessa mediassa käytettyjen sanojen takana ja keräsimme sosiaalisen median sanakirjan suosituista hashtageista, lyhenteistä, arkikieleen livahtaneista vierassanoista ja muista some-vinkeistä.

A

Algoritmi = joukko erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalisen median julkaisujen näkymiseen ja näkyvyyteen omassa feedissäsi.

ATM = at the moment, eli mitä teet tällä hetkellä. Mitä teet ATM?

Avatar = käyttäjän valitsema kuvallinen hahmo tai profiilikuva.

B

Bio = lyhenne sanasta “biography” eli elämäkerta. Yksinkertaisuudessaan bio on esittelyteksti, jonka voit kirjoittaa sosiaalisen median (esim. Instagram max 150 sanaa, Twitter max 160 sanaa) profiiliisi. Bion, eli esittelytekstin tarkoitus on kertoa sinusta tai yrityksestäsi lyhyesti ja ytimekkäästi, jotta profiilisi näkijä tai seuraaja tietää, kuka olet ja mitä teet.

Blokata = estää. Toisen käyttäjän voi blokata, eli estää ja näin ollen hän ei näe julkaisujasi tai profiilia niin kauan, kunnes poistat eston.

Blooper = tai bloopers. Erehdys, virhe, kämmi, moka, haparointi, kömmähdys, hutilointi, möhläys, munaus. Pilalle menneet otokset. Esimerkiksi YouTube-video, johon on koottu mokia tietystä tilanteesta.

Brand Ambassador = yrityksen ulkopuolinen ja pitkäaikainen brändin puolestapuhuja. Brändilähettiläät voidaan jakaa kahteen ryhmään: maksettuihin brändilähettiläisiin ja uskollisiin asiakkaisiin. Maksetun brändilähettilään kanssa on solmittu sopimus brändin ja brändilähettilään välillä ja yhteistyöstä saa palkkaa. Uskollinen asiakas taas pitää brändistä niin paljon, että haluaa suositella sitä eteenpäin. Brändilähettiläs ei siis välttämättä tarkoita ainoastaan julkisuuden henkilöä.

Kim Kardashian Instagram GIF by Bunim/Murray Productions - Find & Share on GIPHY

C

Clickbait = klikkikalastelu. Clickbaitissa julkaisun otsikko tai johdanto on muotoiltu siten, että lukijat haluavat klikata siihen liittyvää linkkiä, mutta linkki johtaakin sisältöön, jonka arvo tai hyöty on epämääräinen.

CPC = Cost Per Click. Luku, joka tarkoittaa yhden klikkauksen hintaa. Esimerkiksi: CPC on 0,5 € ja klikkauksia 100, tällöin mainonnan hinta on 100 * 0,5 = 50 €.

CPM = Cost Per Mile. Hinnoittelumalli, jossa maksetaan tietty summa tuhannesta mainoksen näyttökerrasta. CPM-mittaria käytetään erityisesti bannerimainonnassa.

CTR = Click Through Rate, eli klikkiprosentti tai klikkausprosentti. Laskukaavan esimerkki: jos mainospostaustasi näytetään 1000 kertaa ja sitä klikataan 100 kertaa, on klikkiprosentti 10 %.

D

DM = Direct Message. Yksityisviesti, josta voidaan käyttää myös lyhennettä PM, Private Message.

E

Emoji = animoitua merkkigrafiikkaa. Emojit ovat hymiö- ja kuvasymboleita, jotka ilmaisevat erilaisia tunteita, arkipäiväistä elämää, erilaisia ruokia, säätä, ihmisiä ja eläimiä. Emojit ovat lähtöisin japanilaisista matkapuhelinverkoista ja sana emoji (絵文字) tarkoittaakin kuvamerkkiä japaniksi.

Endorsement = LinkedIn-palvelussa käytettävä suosittelu ihmiseltä toiselle. Toimii ikään kuin CV:n suosittelija -kenttänä, eli kollega, esimies, asiakas tai muu sinulle tuttu henkilö voi suositella sinua vaikkapa työntekijänä, asiantuntijana, esiintyjänä omin sanoin ja tämä suosittelu näkyy LinkedIn-profiilissasi myös muille.

Engagement = sitoutuminen julkaisuun. Muiden sosiaalisen median käyttäjien reagointi julkaisuun, kuten esimerkiksi julkaisusta tykkääminen, kommentointi, jakaminen, tallentaminen ja linkin klikkaaminen lasketaan engagementiin.

Engagement Rate = julkaisun sitoutuneisuusaste. Laskukaavan esimerkki: Sitoutuneisuusaste lasketaan jakamalla julkaisuun sitoutuneiden henkilöiden (esim. tykkäyksien ja kommentointien kautta) määrä itse julkaisun nähneiden määrällä. Engagement raten avulla on helppo tutkia sitä, mitkä julkaisusi sitouttavat eniten seuraajiasi ja mitkä mikä vähiten.

New Emojis Emoji Ios 11 GIF by Product Hunt - Find & Share on GIPHY

F

F2F = Face to Face. “Pitäisikö tavata F2F?”, eli pitäisikö tavata kasvotusten, oikeassa elämässä, eikä sosiaalisessa mediassa.

F4F = Follow for Follow, seuraaminen seuraamisesta. Jotkut käyttäjät seuraavat toista käyttäjää vain saadakseen vastavuoroisesti seurattavasta seuraajan itselleen ja tämä ilmaistaan termillä Follow for Follow tai lyhyesti F4F.

Facebook = yhteisöpalvelu, joka tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin luomiseen sekä yhteydenpitoon ystävien ja yritysten kanssa. Facebookia käyttää n. 2,7 miljardia ihmistä maailmanlaajuisesti.

Facebook Business Manager = ammattilaisille suunnattu ilmainen Facebook-työkalu Facebook-sivujen hallinnointiin ja mainosten luontiin.

Facebook Messenger = Facebookin kehittämä pikaviestin, joka on yhteydessä Facebookiin. Messengerissä voi keskustella eri käyttäjien kanssa yksityisviestein.

Facebook-pikseli Yrityksen Facebook-sivulta on poimittavissa Facebook-pikseli, eli seurantakoodi, joka voidaan asettaa yrityksen verkkosivuille. Pikseli kerää tietoa yrityksen verkkosivun kävijöistä ja sen avulla sivulla kävijöille voidaan kohdentaa parempaa Facebook-mainontaa. Pikselin keräämää dataa voi tarkastella Facebook Business Managerissa.

Feedi = Feedi voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Kun viitataan esimerkiksi Instagram-käyttäjän kauniiseen feediin, niin tarkoituksena on nostaa esiin sitä, miltä käyttäjän kuvat näyttävät yhdessä. Kun feediin viitataan esimerkiksi seuraavassa yhteydessä: “heräsin aamulla mun feedi oli täynnä lumikuvia”, tarkoitetaan feediä tai syötettä, joka näkyy käyttäjälle itselleen.

Follata = seurata. Voidaan käyttää myös muodossa follaajat (seuraajat). Katso myös sana unfollata.

G

Geotagging = sosiaalisen median päivityksen paikannus. Päivitykseen tai kuvaan merkitään paikka, jossa kuva on otettu tai päivitys tehty. Julkaisua katseleva henkilö voi paikkamerkintää klikkaamalla siirtyä katselemaan myös muita päivityksiä, jotka on merkitty kyseisessä kohteessa julkaistuiksi.

GIF = GIF-animaatio on lyhyt, yleensä 2–10 sekuntia pitkä animaatio, jostain valokuvan ja videon väliltä. GIF-animaatiossa on usein mukana myös hieman tekstiä. Michael Jackson syömässä popcornia, Cardi B puhkumassa “Okurrrrr”, White Guy Blinking.. ja monia muita.

Growth hacking = kasvuhakkerointi. Toimintaa, joka tähtää kasvuun (growth), mutta siihen pyritään pääsemään tavanomaisesta poikkeavin keinoin (hack). Verkkopalveluissa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ennakkomarkkinointia ja hypen luontia jo ennen tuotteen julkaisua.

Tonight Show Yes GIF by The Tonight Show Starring Jimmy Fallon - Find & Share on GIPHY

H

Handle = käyttäjänimi sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Meltwater Suomen käyttäjänimi, eli handle on Instagramissa ja Twitterissä @meltwaterFIN.

Hashtag = eli häsä on aihetunniste, joka muodostetaan #-ristikkomerkillä ja sitä seuraavalla sanalla tai merkkijonolla. Kuka tahansa voi käyttää hashtageja, eikä niitä voi omistaa. Hashtag kokoaa tiettyä aihetta koskevan keskustelun tai tiettyä aihetta koskevat kuvat samaan paikkaan, feediin. Esimerkiksi #lifeatmeltwater -hashtagin takaa löydät Meltwaterin henkilökunnan työhön liittyviä julkaisuja.

Hymiö = merkkigrafiikka, joka ilmaisee tunteita. Esimerkiksi nauru :-D, hymy :-), sekä suru :-(.

I

IDK = lyhenne sanoista I don’t know, en tiedä.

Impressions = julkaisun näyttökerrat. Tämä luku kertoo, kuinka monta kertaa mainostasi on näytetty. Sama henkilö on voinut nähdä julkaisun useamman kerran, impressions ei mittaa uniikkeja silmäpareja.

Influencer = vaikuttaja yhdellä tai useammalla sosiaalisen median alustalla.

Instagram = ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Instagram-käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Instagramilla on maailmanlaajuisesti n. 800 miljoonaa käyttäjää.

Instagram Business Account = Instagramin yritysprofiili, jonka tarkoitus on auttaa käyttäjää ymmärtämään paremmin seuraajiaan sekä kasvattamaan yritystoimintaansa. Yritysprofiiliin siirtyessä on mahdollista liittää Instagram-profiiliin enemmän tietoja, kuten yrityksen puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja käyntiosoitteen, helpottaen asiakkaiden yhteydenpitoa.

Instagram Creator Account = Instagramin sisällönjulkaisijatili, on nimensä mukaisesti suunnattu ensisijaisesti sisällön tuottajille, vaikuttajille ja julkisuuden henkilöille.

Instagram TV = eli IGTV. IGTV on Instagramin kehittämä sovellus, joka on luotu videosisältöjen jakamiseen ja katsomiseen. Videon pituus IGTV:ssä on vähintään 15 sekuntia ja maksimissaan 10 minuuttia. Vahvistetuilla tileillä on mahdollisuus julkaista jopa tunnin pituisia videoita.

Instagram Stories = Instagram Stories eli Instagram-tarinat “stoorit” on ominaisuus, jossa omaan Instagram-profiiliin voi lisätä kuvia sekä korkeintaan 15 sekunnin pituisia videoita, jotka katoavat profiilista 24 tunnin kuluessa.

Instagram Stories Highlights = Instagram-tarinoiden kohokohdat. Instagram-tarinat katoavat lähtökohtaisesti 24 tunnin kuluessa, mutta lisäämällä ne Instagram-profiilisi kohokohtiin ne pysyvät profiilissasi näkyvissä niin kauan kunnes poistat sisällön kohokohdista. Esimeriksi yrityksen on hyödyllistä lisätä kohokohtiin tietoa vaikkapa erilaisista tuotteistaan ja palveluistaan.

IRL = lyhenne sanoista In real life “oikeassa elämässä”, eikä sosiaalisessa mediassa.

Instagram GIF - Find & Share on GIPHY

J

Jodel = mobiilisovellus, joka perustuu GPS-tekniikkaan. Sovellus antaa käyttäjiensä lähettää anonyymisti viestijä, eli jodlauksia lähellä oleville käyttäjille. Viesti voi olla kuva tai 230 merkin pituinen teksti ja jokaista viestiä voi kommentoida sekä äänestää ylös tai alas, eli upwotettaa tai downwotettaa. Jodelissa käyttäjä seurata eri aiheisia kanavia, joita ovat esimerkiksi: alennuskoodit, tarjoustutka, blogijuorut ja työelämä. Myös useille sarjoille on oma Jodel-kanavansa, joissa sarjan seuraajat käyvät keskustelua. Tällaisia kanavia Jodelissa ovat esimerkiksi: loveisland, temptationisland ja bigbrother.

K

Karuselli = useamman kuin yhden kuvan julkaisu esimerkiksi Instagramissa tai Facebookissa, joissa kuvat näkyvät pyyhkäisemällä eteenpäin. Kyseessä on ns. kuvakaruselli.

Katseluryhmä = Facebook-katseluryhmän avulla voit kutsua Facebook-kaverisi yhteen katsella Facebookin kautta yhdessä mitä tahansa julkista videota Facebookissa reaaliajassa kaverijoukon kanssa. Voit luoda katseluryhmän uutisista, aikajanalta, ryhmässä, sivulla tai mistä tahansa katsomastasi videosta.

Klikinsäästäjä = henkilö, joka pelastaa muut käyttäjät clickbaitilta ja paljastaa julkaisun kommenteissa sen, mistä jutussa on oikein kyse. Klikinsäästäjä -termi on lähtenyt liikkeelle suomalaisesta Klikinsäästäjä -yhteisöstä.

Kommaa = kommentoida toisen päivitystä.

L

Lategram = myöhäinen kuva Instagramissa. Instagramin idea on ollut alun perin se, että kuvat jaetaan heti. Lategram on siis Instagramin ajatuksen “vastakohta”, eli kuva, jota ei jaeta Instagramiin välittömästi, vaan myöhemmin.

LinkedIn = sosiaalisen median palvelu, jossa verkostoidutaan ammatillisesti. LinkedInissä on sekä yrityksiä että yksityishenkilöitä kaikilta aloilta. LinkedInillä on n. 280 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti.

Linkki biossa = “lue lisää blogin puolelta, linkki biossa” ja sama englanniksi, eli link in bio. Biohan oli se esittelyteksti esimerkiksi Instagramissa tai Twitterissä. Bioon saa liitettyä tekstin lisäksi myös linkin, jota voi ohjata klikkaamaan muun julkaisun yhteydessä ilmaisemalla, että linkin löytää biosta.

Live (Stream) = livelähetys. Onnistuu esimerkiksi Instagramin tarinoissa sekä Facebookissa.

iamricardowilliams GIF - Find & Share on GIPHY

M

Makrovaikuttaja = vaikuttaja, jolla on n. 100 000 seuraajaa jossain somekanavassa. Vaikuttajista puhuessa on hyvä kuitenkin muistaa, että Suomessa sama luokittelu lukujen valossa ei välttämättä toimi samassa suhteessa kuin vaikkapa Yhdysvalloissa, mikäli lukuja suhteuttaa väkimääräämme. Suomalaisella makrovaikuttajalla voi olla esimerkiksi realistisemmin n. 10 000–50 000 seuraajaa.

Megavaikuttaja = vaikuttaja, joka on julkisuudesta tuttu ja jolla on satojatuhansia tai miljoonia seuraajia.

Meme = eli meemi on sosiaalisessa mediassa jaettu hauskuuttava kuva, joka sisältää usein tekstiä. Meemit leviävät nopeasti käyttäjältä toiselle ja saavuttavat toisinaan suuren suosion. Esimerkiksi Grumpy Cat on hyvä esimerkki tästä.

Mikrovaikuttaja = vaikuttaja, jolla on n. 10 000 seuraajaa jossain somekanavassa. Suomen markkinoilla mikrovaikuttajaksi profiloituvat realistisemmin vaikuttajat, joilla on n. 1 000–10 000 seuraajaa.

MP = mielipide. Mikä on sun MP tästä? Alla olevan Grumpy Catin MP tästä ei taida olla kovin hyvä.

Annoyed Grumpy Cat GIF - Find & Share on GIPHY

N

Nanovaikuttaja = vaikuttaja, jolla on n. 1 000 seuraajaa jossain somekanavassa.

O

OT = Off topic asian vierestä. “Tästä tulikin OT mieleen, että..”

P

Pingata = PING! Kuuleeko @meltwaterFIN? Jos haluat, että joku toinen sosiaalisen median käyttäjä varmasti näkee haluamasi päivityksen, voi toisen käyttäjän pingata. Pingata on oikeastaan sama asia kuin tägätä, eli toinen käyttäjä mainitaan hänen sosiaalisen median handleaan, eli nimimerkkiään ja @-merkkiä käyttämällä.

Pinterest = ilmoitustaulutyyppinen kuvien ja linkkien jakopalvelu. Pinterestissä voi luoda ja ylläpitää kokoelmia ja erilaisia sisältökoosteita.

PM = Private Message. Sama kuin DM, yksityisviesti.

Podcast = Podcastit ovat tavallisesti verkossa julkaistuja äänitallenteita. Yleensä podcastit ovat äänitiedostoja, mutta podcast voi o